Regeneracja filtrów DPF

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że niemalże w każdym dieslu, w każdym aucie z silnikiem wysokoprężnym, ukryta jest duża ilość meatli szlachetnych i bynajmniej nie chodzi o srebrzone styki wtyków do elektroniki. W środku każdego nowoczesnego diesla, kierowca staje się właścicielem dużej ilości platyny, chociaż należy nadmienić, że w dosyć rozproszonej formie. Platynę i inne rzadkie metale można znaleźć w filtrze DPF.

Wypalanie DPF i FAP – cena ekologii

W filtrze cząstek stałych nie istnieje nieograniczona przestrzeń, zatem dochodzi do sytuacji, kiedy filtr po prostu się zapełnia. Wtedy to potrzebne będzie przepalenie DPF, jak i zgromadzonej w filtrze FAP sadzy. Może odbywać się to na 3 różnorodne sposoby. Pierwszym sposobem będzie wymuszone przepalanie. Odbywa się ono wyłącznie w warunkach serwisowych. Niekwestionowanym liderem branży regeneracji filtrów DPF jest firma Turbokrymar.pl, z której usług warto skorzystać.

Podczas diagnostyki sterownikowi zadawana jest procedura czyszczenia filtra, a komputer inicjuje cały proces. Odbywa się on w trzech etapach : rozgrzewania, dotrysku wypadającego, jak i wygaszania. Odpowiedni przebieg umożliwia specyficzna praca układu zasilającego silnik, a mianowicie poprzez dodawanie do cyklu pracy silnika dodatkowego wtrysku paliwa, a konkretniej w suwie wydechu. Wtedy olej napędowy nie będzie miał możliwości spłonąć w komorze spalania z uwagi na zbyt niskie ciśnienie kompresji i trafi na zewnątrz i poprzez kolektor trafi do filtra DPF. Dzięki czemu temperatura wewnątrz filtra wzrasta i dochodzi w efekcie do zapłonu sadzy. Taki proces musi być dokładnie kontrolowany.

Wypalanie filtra DPF na postoju

Regeneracja dpf na postoju poprzez tak zwane czyszczenie aktywne odbywa się bez konieczności skorzystania z usług serwisu. Zasada będzie taka sama, jak w wypadku czyszczenia wymuszonego. Jedyna różnica to fakt, że to sam samochód poinformuje nas o konieczności wykonania takiej czynności, na podstawie czujników i sond. Dotryskiwanie oleju w fazie wydechu ma jednakże swoje spore minusy, które należy mieć na uwadze. Niewłaściwe podejście do tak istotnej kwestii może zakończyć się uszkodzeniem auta. Rozrzedzony olej i nieszczelności to dwa najważniejsze czynniki, które wpływają na zagrożenia i skuteczność procesu. Olej napędowy nie posiada takich funkcji smarowania jak olej silnikowy, co doprowadza do zatarcia silnika.

Wypalanie pasywne

Regeneracja dpf moze odbywać się również poprzez wypalanie pasywne. Dochodzi do niego podczas jazdy, na rozgrzanym, jak i gotowym do jazdy pojeździe. Jest to najbardziej charakterystyczna w przypadku filtrów mokrych metoda z uwagi na znacznie niższą temperaturę procesu wypalenia. Dodanie ceryny do zbiornika paliwa sprawi, że temperatura w której spalają się spaliny, jest dużo niższa, aniżeli w wypadku filtra suchego. Dlatego też możliwe będzie wypalenie się sadzy podczas jazdy. Zaleca się, aby po zainicjowaniu procesu nie zmniejszać prędkości obrotowej silnika poniżej 3000 obrotów, zaś prędkości samochodu poniżej 50 km/h. Warto dodać również, że proces wypalania nie może być przeprowadzany w nieskończoność, a tym bardziej w filtrach mokrych będzie się zbierał popiół pozostały po wypaleniu wszelkich zanieczyszczeń. Tegoż popiołu nie będzie można pozbyć się bez zdemontowania filtra, a pochodzi on głównie z wyżej wspomnianego tlenku cery, który dostrzykuje się do oleju napędowego. Wtedy nie pozostaje nam nic innego jak zdemontowanie filtra, jak i zwrócenie się o pomoc do firmy, która zajmuje się regeneracją DPF.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *